До нас, на Броварщину


Скибин хутір

 

Скибин хутір

Серед багатьох димерських хуто­рів першим був Скибин хутір. Вихідці з Димерки і заснували цей хутір більше 150 років тому. В околицях Димерки є болото Скибине. Люди кажуть, що там колись утопився чоловік на прізвище Скиба. Від цього поширеного димерс.ького прізвища і дістав назву хутір при дорозі. Ще в 14 ст. жив козацький сотник Скиба. (У Тетіївському районі є село Скибин- ці). Очевидно, Скиба переселився з тих країв ще в часи Юрія Половця.

Стратегічне будівництво першо­класної трансєвропейської дороги від Балтики до Чорного моря активізу­валося після поразки Російської імперії в Кримській війні. Будувалась дорога традиційно. Виймали чорний мул до глини, засипали сірою і червоною глиною. На глину клали бутове каміння, а по боках дороги — дубові плахи, щоб дорога не розсувалась. Дорогу, викладену бутовим камінням, місцеві жителі назвали "гарбузовою". Завершили будувати дорогу в 1861 р. Коли будувалось Санкт-Иетербурзьке шосе, серед грабарів був і димерчанин Скиба, який при будівництві мав сторожку і в ній жив.

Завершення будівництва дороги, скасування кріпосного права і смерть Тараса Шевченка – усі ці події відбулися в 1861 р. Труну з тілом поета вже везли обочиною цієї дороги, щоб не так трясло.

Після скасування кріпосного права біля Скибииої сторожки поселилось ще 7 родин, тут проживало вже 40 душ населення.

До революції поряд зі Скибином побудований клінкерний завод і з Броварів прокладено вузькоколійку. Після революції тут, як і скрізь, організовано колгосп — "Більшовик". Перед війною була навіть 4-класна школа, куди ходили вчитися діти з сусідньої Ка л и п і в ки.1

У 1941 р. під Скибином були невеликі бої, за спогадами людей, вбито 12 німців і близько 50 наших бійців.

 

У братській могилі села поховано 19 воїнів, які вважаються невідомими. Два воїни поховані на сільському кладовищі. За даними Броварського райвійс.ьккомату, імена 6 загиблих воїнів відомі. У 1943 р. Скибин повністю спалили факельники, а вже

наступного 1944 р. на місці спаленого хутора почалося нове будівництво.

Будувалося перше в Україні зразкове село. Було розроблено архітектурний план відбудови села. Велике на той час будівництво соціалістичного села, як писали газети, ведеться в єдиному архітектурному ансамблі під наглядом архітекторів. Будували новий Скибин жителі навколишніх сіл. Кожне село зобов'язали збудувати одну-дві хати, хоч навколишні села були суцільними згарищами. Будували стандартні будинки. Фронтовики одержували будинки безкоштовно, інші за плату. Та будівництво велось повільно, матеріали розкрадались. Сьогодні з тих 20 показових будиночків, "хрущовських домиків" не зосталось жодного. Очевидно, ідея зразкового соціалістичного села належала Микиті Хрущову. Зразкове село в скибинському варіанті не вдалося. Уже пізніше побудували на Київщині зразкове село Ксаверівку, куди возили іноземні делегації.

Будівництво "хрущовських домиків" — новітнього варіанту вічної ідеї "потьомкінської деревні" — закінчилося безславно: будиночки швидко розвалились, а людей ще довго примушували виплачувати за них значні суми грошей.

У 1968 р. в Скибипому хуторі проживало вже 417 чоловік.2

У околицях хутора привертає увагу Випіепська дорога, що пролягла давно в напрямі Димерки, на Старий шлях, повз озерце Л узки. Випіепська дорога — залишок древньої дороги, що йшла* по вершинах, підвищених місцях від київських переправ. Можливо, це історичний напрям Басанської дороги, Бакаївського шляху. Серед інших топонімів — Половкове озеро, Зайцева долина, Кумині долини, Дюлюрків ліс.

Стоїть над безіменними скибииськими солдатськими могилами невеликий монумент 1941 — 1945 рр., але це справжній і живий слід історії 1941 р.

Прокоментуй! on “Скибин хутір”

Leave a Comment

444